Alles over accu's Gelukkig worden de accu's steeds beter en gaat de apparatuur steeds zuiniger om met stroom. Intussen worden we wel steeds afhankelijker van die accu. Als u geen stroom hebt, komt er geen water uit de kraan. Sommige eenvoudige kachels die alleen op gas lopen, doen het nog wel, maar de ventilator die voor de luchtverdeling moet zorgen, doet het dan niet meer. Veel moderne kachels, boilers, koelkasten en andere apparaten hebben steeds vaker een elektronische regeling en die werken zonder stroom dus helemaal niet meer. Reden genoeg om de accu goed te verzorgen. De huishoudaccu Op het eerste gezicht lijkt een accu een simpel ding: een stevige zuurbestendige bak met daarin loden rasterplaten gevuld met een loodpasta en verder verdund zwavelzuur. Helaas zijn er veel situaties die slecht zijn voor de levensduur van een accu. Zoals: overlading, onderlading, ontladen laten staan, te diep ontladen en te weinig vloeistof. Ook het soort gebruik speelt een rol. Staat u meestal op campings met 230 volt, dan heeft de accu niet zo veel te lijden. Tijdens het rijden met de camper zorgt de dynamo van de motor voor de benodigde energie voor de huishouding en het opladen van de accu. Als u meestal langdurig vrij kampeert, zonder te rijden, dan doet u een flinke aanslag op de accu. Uiteindelijk zal echter elke accu een keer versleten zijn. Voor beide typen gebruikers geldt dat de accu in de (winter-) stalling langzaam door zogenaamde zelfontlading leeg loopt. Dat kan het einde van de accu bespoedigen. Het chemische proces waarbij stroom geleverd wordt en het omgekeerde proces om de energie weer in de accu terug te brengen is gecompliceerd en gevoelig voor allerlei factoren. Tijdens het opladen moet de laadspanning afnemen, vooral het laatste deel van het laadproces is erg gevoelig. Een goede lader is daarom van groot belang. Ook de temperatuur speelt bij een chemisch proces altijd een belangrijke rol. Wat u, om misverstanden te voorkomen, verder nog moet weten, is dat een huishoudaccu anders geconstrueerd is dan een startaccu. De startaccu is vooral bedoeldom kortstondig een hoge stroom af te geven die nodig is voor het starten van de motor. Een huishoudaccu in een camper, een caravan of een schip hoeft niet zo'n sterke stroom te leveren. Hij moet wel dieper ontladen kunnen worden, omdat hij gedurende een langere tijd stroom moet kunnen leveren voordat hij weer opgeladen wordt. Huishoudaccu's hebben onder andere minder, maar wel dikkere loodplaten. Hierdoor zijn ze beter bestand tegen het steeds ontladen en laden (cyclische belasting). Semitractiebatterijen Huishoudaccu’s worden semitractiebatterijen genoemd. Echte tractiebatterijen zijn er voor vorkheftrucks. Deze batterijen kunnen veel dieper worden ontladen en zijn heel duur. Een heavy-dutybatterij is een tussenvorm tussen start- en semitractieaccu in. Ze zijn bestemd voor voertuigen die wel eens langer stil moeten staan met diverse apparaten ingeschakeld. Solaraccu's zijn bedoeld om uitsluitend door zonnepanelen opgeladen te worden. Ze zijn niet geschikt voor een camper die naast de motordynamo en een gelijkrichter op 230 Volt, ook nog zonnepanelen heeft. Verder zijn er van elke soort accu nog diverse uitvoeringen. Er zijn zogenaamde gelaccu's waarbij het elektrolyt (het verdunde zwavelzuur) gebonden is tot een gelei. Hierbij is de accu gesloten uitgevoerd (geen vuldoppen). Gelaccu's zijn veel duurder, maar gaan langer mee. Er zijn ook gesloten accu's van het gewone elektrolyttype. Daarbij zorgt de constructie ervoor dat eventueel verdampt water weer condenseert en terugvloeit in de accucel. Een 12 Volts-accu bestaat uit zes cellen van elk 2 Volt. U treft dan dus zes vuldoppen op een accu aan, behalve bij de geheel gesloten types natuurlijk. Onder andere omdat veel nieuwe accutypen gesloten uitgevoerd zijn en het anders ook een te gecompliceerd verhaal wordt, gaat het hier voornamelijk steeds over de gewone natte accu met lood-zwavelzuur elektrolyt.

Onderhoud en controle Ook als u er weinig of geen verstand van hebt, is het mogelijk om goed voor de accu te zorgen. Houdt u aan de volgende regels. Tussen haakjes staat het gevaar wat erin schuilt als u dat niet doet: • De accu niet, of zo kort mogelijk, ongeladen laten staan. (Gevaar: sulfatering van de platen, en een blijvend capaciteitsverlies, wat weer leidt tot een zwaardere belasting van het resterende deel). • De accu niet te diep ontladen. Dat wil zeggen, een huishoudaccu (semitractie) maximaal tot ongeveer vijftig procent. (Gevaar: uitval van de actieve massa uit de loden rasterplaten en zogenaamde sulfatering. Dat geeft beide capaciteitsverlies en uiteindelijk inwendige kortsluiting). Van een startaccu mag u maar 25 procent van de capaciteit gebruiken. Echte tractiebatterijen, heel duur, bestemd voor onder meer vorkheftrucks, kunnen zonder bezwaar wel tot 75 a 80 procent ontladen worden. • Een goede kwaliteit lader is erg belangrijk. (Gevaar: overlading: a. door te hoge laadspanning, geeft knalgasontwikkeling en materiaaluitval; b. doorladen zelfs met een lage stroom nadat de accu vol is, geeft corrosie van het lood. Daardoor is er sprake van verminderde stroomgeleiding en bros worden.) Regelmatige onderlading: (gevaar: onvoldoende volladen, zie eerste punt). • In de (winter-)stalling de accu regelmatig, zo ongeveer een keer per acht weken, controleren en eventueel bijladen. (Gevaar: door zelfontlading loopt de accu langzaam leeg, wat leidt tot corrosie en sulfatering). 

 

 

 

Aanbieding

Gastenboek

  • 25-03-2017 - Goedenmoren,

    Ik zou graag de maten van de LifeP04 Lithium accu...  lees meer
  • 19-05-2014 - Hallo,

    Voor mijn camper ben ik op zoek naar een (2e...  lees meer
  • 12-02-2014 - Gefeliciteerd met jullie nieuwe webshop .Ziet er goed uit .
    gr...  lees meer
Plaats een bericht
  • Focwa
  • Lmc
  • Jamet
  • Ideal
  • Alko
  • Truma partner
  • Post.nl
  • Powrmover
  • logo boven
© 2014 - 2017 Schippercaravans | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel